Historická úvraťová železnica

HLÚŽ – Historická lesná úvraťová železnica spolu s oravskou časťou železnice tvorí bývalú kysuckooravskú lesnú železnicu. Takmer 11 km dlhý úsek železnice je v súčasnosti národnou kultúrnou pamiatkou Slovenskej republiky. Veľmi cennou je časť úvraťového systému so stúpaním na krátkom úseku, pričom tento systém je jeden z dvoch jediných zachovaných v celej Európe. Ako súčasť železnice sa predstavuje aj niekoľko exponátov, ktoré možno v areáli skanzenu nájsť v blízkosti koľajiska.

Lesná úvraťová železnica
Kedysi lesná úvraťová železnica prechádzala oveľa väčším územím a viac siahala do doliny. Špeciálne úzke koľajisko vystavané špeciálne pre menšie lokomotívy však neskôr muselo ustúpiť modernizácií, výstavbe ciest, obydlí, aj dobe. V súčasnosti sa lesná úvraťová železnica nachádza v Múzeu kysuckej dediny vo Vychylovke Novej Bystrici ako jedna z hlavných turistických atrakcií východných Kysúc.

V roku 2012 má dôjsť k spojeniu staníc vo Vychylovke so stanicami stojacimi na Orave, takže by sa mali turisti dočkať nie len zmene cestovného, ale najmä dĺžky trasy vláčikovej trate až do Oravy. Oravania sa tak môžu naozaj zaujímavým spôsobom dopraviť na Kysuce a Kysučania naopak na Oravu. Podľa viacerých zdrojov ide o obnovu železnice, nie o novú stavbu. Oravská železnica sa tak spojí s kysuckou.


HLÚŽ vlakové depo

Železnica je slovenskou raritou. Jej údržba si vyžaduje technickú spôsobilosť obsluhy. Prípadné opravy sa riešia v zahraničí alebo komplikovaným spôsobom u nás doma na Slovensku. Úkokoľajových železníc na Slovensku niet a ich vzdialenými príbuznými sú banské železnice. Aj napriek veku sa však súčasné lokomotívy vo Vychylovke stále nemajú za čo hanbiť. Utiahnu plne naložené vozy drevom, ktoré dnes skôr nahradzujú plné dva vozy turistov.

Otváracie hodiny:

Sezóna lesnej úvraťovej železnice prebieha od mája do októbra. V pondelok až piatok od 9:00 do 17:00 hodiny. Cez víkendy od 9:00 do 18:00 hodiny. Od novembra do apríla nasledujúceho roku železnica nepremáva.

ČKD 2612/1948:

Rušeň ČKD 2612/1948Parný rušeň v blízkosti vstupnej brány nesie označenie ČKD 2612/1948. Postavili ho vo firme ČKD Praha v roku 1948 s výrobným číslom 2612. Pôvodne premávl na U 17548 na LŽ Vígľaš, potom na LŽ Kriváň. V roku 1976 ho kúpilo Kysucké múzeum. Od 1985 – do 1998 ho mala požičaný poľná železnica Nitra. Výkon rušňa mal hodnotu 66 kW.